Har kvinder brug for kosttilskud?

Her i Danmark er vi vilde med kosttilskud. Hvis man spørger eksperterne, er det dog langt fra alle der faktisk har brug for kosttilskud. Trods dette, bruger mange danskere i dyre domme på at købe diverse piller, kapsler og pulvere. Et meget populært kosttilskud er f.eks. fiskeolie, som sælges i stor stil. Men har vi rent faktisk brug for at indtage disse kosttilskud? Eller er det bare penge lige ud af vinduet? Hvis vi vender blikket mod kvinderne, har den helt normale kvinde nok ikke brug for de store kosttilskud. Der er dog andre grupper af kvinder, som rent faktisk kan have brug for forskellige kosttilskud.

Disse kvinder kan have brug for kosttilskud

En af de helt store grupper af kvinder, som har brug for kosttilskud, er de gravide kvinder. Når man er gravid, har kroppen brug for en masse ekstra energi og næring, fordi den er ved at gro et helt nyt menneske. Gravide kvinder kan især have brug for at indtage et tilskud af folat og jern. Jern er primært nødvendigt efter den 10. uge i graviditeten. Her begynder den gravide kvindes blod nemlig at fortyndes og dermed er der brug for et tilskud af jern.

Ældre kvinder over 60 år kan også have brug for kosttilskud. Her er det især tilskud af kalk, der kan være nødvendigt. Kalken kan hjælpe til at holde knoglerne stærke. Man skal dog være opmærksom på at et for stort indtag af kalk kan føre til jernmangel, så man skal ikke tage kalk som kosttilskud medmindre man har brug for det. Det kan også være nødvendigt for mange kvinder, både ældre og yngre, at tage et tilskud af E-vitamin og selen. Der er en generel tendens til at mange kvinder mangler disse to stoffer.

Mangel på vitaminer

Hvis du som kvinde ikke får nok af bestemte vitaminer og mineraler, kan det have alvorlige konsekvenser for helbredet. Hvis man ikke får nok jern og D-vitamin kan det resultere i træthed. Mangel på kalk og D-vitamin kan føre til knogleskørhed. Gravide kvinder, der ikke får nok folat kan ende med at få fosterskader. Mangel på folat, selen, E-vitamin og D-vitamin kan give kvinderne en øget risiko for hjertekarsygdomme og kræft. Mangel på kalk kan give risiko for at tage på i vægt. Mangel på D-vitamin resultere ofte i et svækket immunforsvar. Der kan altså være en lang række konsekvenser ved ikke at få nok vitaminer og mineraler. Man skal dog være opmærksom på at det også er farligt at gå i den anden grøft. Overdosering af kosttilskud kan også have alvorlige helbredsmæssige konsekvenser.

Hvilke kosttilskud skal man tage?

Det er meget individuelt om man har brug for at tage kosttilskud og i så fald hvilke man har brug for. Generelt har personer, der spiser en sund og varieret kost ikke brug for at tage kosttilskud. Hvis man har taget nogle valg, hvor man udelukker noget fra kosten eller generelt spiser meget ensidigt, kan det være en fordel at tage visse former for kosttilskud. Hvis man ikke drikker mælk eller spiser nogle mælkeprodukter, kan det være en god idé at tage et kalktilskud.

Hvis man ikke spiser fisk, kan det være en god idé at spise fiskeolie. Hvis man slet ikke spiser kød, kan det være en god idé at tage et tilskud af jern. I den forbindelse kan det også være nødvendigt for veganere at tage forskellige kosttilskud. Deres kost udelukker alle former for animalske produkter, og de kan dermed have brug for tilskud af B12 og D-vitamin. Inden man køber sig fattig i kosttilskud skal man nøje overveje det.